Puolet vuodesta

Nyt on kulunut vajaa puoli vuotta vuoden vaihteesta. Silloin toteutin kauan mielessä muhineen haaveeni ja perustin tämän blogin. Blogini tarkoitus oli toimia sekä harjoituspäiväkirjana, että välineenä pohdiskella kaikkea juoksemiseen ja liikkumiseen liittyvää. Listasin itselleni tavoitteita ja haaveita tulevalle vuodelle. Nyt on hyvä ajankohta tehdä ns. puolivuosikatsaus ja kartoittaa missä mennään.

 
 
Tavoitteet, haaveet ja hyvät aikeet vuodelle 2016

1.) Pysyä terveenä sekä huolehtia monipuolisesta hyöty- ja perheliikunnasta kuten metsäretkeily, leikkipuistohurjastelu, pitkospuukävelyt, pyöräretket, hiihtoretket, luistelut jne.

Olen pysynyt terveenä yleisesti. Kaksi ipanaani huolehtivat olemassa olollaan monipuolisen perheliikunnan toteutumisesta (täällä). Innostuin kuitenkin juoksemaan liikaa alkuvuodesta ja liian yksipuolisesti, siitä minua muistutti plantaarifaskiitti . Nyt tämä vaiva alkaa olla toipumassa, sillä olen korvannut juoksua muulla liikunnalla. Suunta on siis oikea, tarvitsen monipuolista harjoittelua sekä perusliikuntaa pysyäkseni kunnossa.
 
Liikuntamaassa käytiin muutaman kerran sunnuntaisin.

Pulkkamäki käy myös mäkitreenistä - ainakin minulle. Hapottaa.. =)


Pelle Hermannin leikkipuistossa Porissa olemme käyneet vasta keväämmällä lumien sulettua.


Kotiseudullani Siilinjärvellä retkeilimme Tarinaharjun mahtavissa maastoissa.

Siilinjärven reissulla vakiokohteena ovat Patakukkulan portaat.



2.) Opetella harjoittelemaan säännöllisesti ja nousujohteisesti 3 - 6 kertaa viikossa
 
Harjoittelu on ollut säännöllistä, mutta jalkavaivojen ilmaannuttua en mieltänyt muuta liikuntaa ensin harjoitteluksi. Nousujohteisuus ei ole toteutunut alkuvuodesta. Taisin innostua liikaa.. Suhteessa perusliikuntaan muuta harjoittelua oli liikaa. Nyt sitten loppuvuosi edetään rauhallisesti, monipuolisesti ja nousujohteisesti kohti omia ennätyksiä toivottavasti. 

3.) Kerätä juoksukilometrejä kuukaudessa vähintään 100km (tai vuodessa 1200km )
 
Jos pysyn terveenä, niin 1200km tulee täyttymään. Tällä hetkellä takana pari lähes nollakuukautta juoksun suhteen. Tällä hetkellä juostujen kilometrien määrä ei erityisesti innosta. Tiedostan pääseväni hyvää juoksukuntoon vähemmilläkin juoksukilometreillä, kunhan harrastan monipuolista ja sykettä nostattavaa perusliikuntaa säännöllisesti.
 
4.) Pitää harjoituspäiväkirjaa ja juoksublogia tämän vuoden ajan päivittäen blogiin ainakin kuluneen harjoitusviikon yhteenvedon.
 
Olen pitänyt blogia aktiivisesti, mutta harjoitusraportit ovat jääneet jalkavaivojen tuoman motivaatiopulan seurauksena. Korjaan tilanteen jatkossa. On mukavaa katsoa viikkoraporteista mitä milloinkin on tehty. Niiden avulla oppii seuraamaan itselleen sopivia harjoituksia sekä harjoitusrytmiä. 
 
Blogia olen onnistunut päivittämään melko aktiivisesti.


Harjoituksia tuli tutkittua liiankin tarkasti ennen jalkavaivoja.

5.) Parantaa ennätyksiä mahdollisimman monella matkalla ja lähestyä cooperissa maagista 3000 metrin rajapyykkiä
 
Suunta on ollut juoksuvauhdin kehityksessä ollut oikea. Cooperin testissä tein ennätykseni seuraamalla tasavauhtista "jänistä". Vielä on matkaa tuohon 3000 metriin, mutta täältä tullaan rakas tavoite! =) Karhu-viestissä ja Pori-juoksussa kilometrivauhtini olivat nopeampia edelliseen vuoteen verrattuna. Loppuvuoden keskityn nauttimaan liikunnasta ja harjoittelusta sekä kiinnitän huomiota harjoittelun monipuolisuuteen ja juoksutekniikkaan. Nyt panostan laatuun määrän sijasta ja toivon, että vauhtikestävyys paratuu syksyn puolikkaalle ja ennätykset rikkoutuvat.
 

 
 
6.) Osallistua mahdollisimman moneen juoksukilpailuun tai -tapahtumaan ja tutustua uusiin mukaviin ihmisiin sekä löytää samalla ehkä uusia lenkki- ja harjoittelukavereita. =) 
 
Olen saanut osallistua jo alkuvuodesta jo muutamiin juoksutapahtumiin sekä kilpailuihin.
 
Karhu-viestin tunnelmia huhtikuulta.



Kaupungimme maastojuoksun mestaruuskilpailut.

Pori-juoksun tunnelmia maaliskuulta.


Karhu-viestissä sain juosta uusien juoksututtavien kanssa.

7.) Haaveena osallistua juoksukilpailuun tai lenkkeillä ulkomailla =)
 
Tämä kohta on vielä toteuttamatta. Mahtaakohan tämä toteutua tänä vuonna.. Pidetään jännityksessä teitä sekä itseäni. =)
 
8.) Pidän paljon tunnelmallisista valoista ja kaupungeista iltavalaistuksessa. Haaveena olisi päästä hienoille iltalenkeille nauttimaan kaupunkien valoista, enkä puhu nyt mistään yöjuoksuista ;) 
 
Vielä en ole ollut mitenkään erityisessä iltavalaistuksessa, joten tämäkin kohta odottaa toteutumistaan. Odotan syksyn pimeneviä iltoja tai mielenkiintoisia yöjuoksukilpailuja. Tietääkö joku teistä jonkun hyvän iltajuoksun loppuvuodesta? Saa vinkata! =)
 

9.) Haaveena on löytää uudet sähäkät ja värikkäät juoksuvaatteet sekä talvi-, että kesäjuoksuun. Tavoitteena mahtua myös kesällä ostamaani yhteen liian pieneen juoksutakkiin, joka pääsi heti kotisovituksessa tavoitevaatteiden hyllylle.. :)
 
Sähäköitä ja värikkäitä vaatteitakin onnistuin hankkimaan, mutta vielä ne eivät ole treeneihin ehtineet.. =) Ja tavoitetakkinikin lahjoitin itseäni pienemmälle siskolleni. Hän sai sen motivaatiolahjana tuleviin juoksutreeneihin. Sillä hän ei tiedä, että takin vastaanottamiseen sisältyy juoksutreenit kanssani. Hih-hih! 

 
10.) Haastan todella itseni yllyttämällä juoksemaan tai kävelemään aamuisin lenkkejä ja näkemään mahdollisimman monta auringonnousua. Voisin muutenkin ottaa tavoitteeksi rakentaa itselleni sellaiset aamurutiinit, jotka antavat energiaa koko päivään. Blogini otsikko -hirveää menoa -löytyy kotimme sisältä ja varsinkin aamuisin. Hyvä kun kaikki ovat aamuisin oikeassa paikassa oikeaan aikaan. =) 
 
Olen onnistunut lähtemään koiran kanssa pitemmille aamulenkeille muutaman kerran. Aamut ovat menoa ja meininkiä täynnä. Aihe koskettaa myös muita bloggaajia, lue täältä. Nyt kesällä ja lomalla voisin ottaa tavoitteekseni tehdä aamulenkeistä vihdoinkin rutiinin. Auringonlaskuja olen nähnyt sitäkin enemmän. 
 
 


 
+     Lopuksi lupaan venytellä paljon enemmän tänä vuonna. 
Tämä ei ole onnistunut alkuvuonna ollenkaan. Vasta jalkavaivat ovat saaneet minut keskittymään venyttelyyn paremmin. Vieläkin on parannettavaa.




+ Toivon pääseväni lenkkeilemään ystävieni kanssa mahdollisimman paljon. Tunnin lenkillä ehtii parantamaan maailmaa, purkamaan sydäntään ja keksimään kaikkea uutta ja mukavaa. 
 
Olen päässyt lenkkeilemään yhdessä juoksukavereiden kanssa ja olen tutustunut uusiin. Lisäksi odotan innolla mitä uutta TakomoRunners-juoksuportaaliin liittyminen tuo tullessaan blogiin ja juoksemiseen. Ehkä uusia juoksutapahtumia ja tuttavia juoksun parista? Jään innolla odottaan tulevaa. 
 
Mistä sinä olet tykännyt blogissani? Mistä lukisit enemmän vai millaisia postauksia kaipaisit? Vinkkejä otetaan vastaan. Muutaman toiveen olenkin jo saanut, mutta palataan niihin vähän myöhemmin. 
 
Supermahtavaa viikonloppua kaikille!  
 














4 kommenttia

Karoliina/CandyontheRun kirjoitti...

Moikka Marika! Tykkään tosi paljon sun ihanan positiivisesta asenteesta!! :) Jatka samaan malliin ja tsemppiä juoksuihin! :)

Satu kirjoitti...

Tää oli tosi kiva kooste! Ihania tavoitteita olet asettanut, ja monta juttua jo toteutunutkin. Midnight-run taitaa olla ainakin yksi yöjuoksu Helsingin valoissa. Koskaan en ole osallistunut tapahtumaan, mutta olen kuullut hyvää.. Hyvää kesän jatkoa ja tsemppiä juoksuihin. :)

Marika /Hirveetä menoa kirjoitti...

Moikka Karoliina!

Et kuule tiedäkään, kuinka paljon sanasi lämmittävät. Sinä olet nimittäin omalla positiivisuudellasi yksi minun esikuvani. Kiitos mahtavasta blogista ja aurinkoisten asioiden jakamisesta. Kiitos. Tsemppiä myös itsellesi juoksuhin ja kaikkeen muuhunkin. Olet jo kovassa kunnossa! Nauti!

_M_

Marika /Hirveetä menoa kirjoitti...

Kiitos Satu! Olen oppinut teiltä muilta nauttimaan paljon muustakin kuin vain aikatavoitteista. =) Midnight-run kuulostaa todella mielenkiintoiselta. Täytyykin tutustua ja laittaa harkintaan. =) Keuruulla näyttää olevan ihan piakkoin yömaratooni, puolikas ja varttimaraton. Sielläkin voisi pyörähtää.. Epäilen, että valoja siellä ei ole =)

Supermahtavaa kesää sinulle Satu!

_M_