Täällä taas!

Täällä ollaan taas, pitkästä aikaa. =) Toukokuun viimeiset viikot ovat aina töissä kiireisimmät ja kun niihin yhdistetään lasten tuplantuneet yleisurheiluharjoitukset kilpailuineen, ei minulla jäänyt aikaa perehtyä tähän bloggailuharrastukseeni. Pyydän siis anteeksi, että selkeät harjoitusohjelmat ovat loistaneet poissaolollaan jo hetken. Syynä on ollut juoksukielto ja en ole oikein mieltänyt muuta liikkumista treenaukseksi. =)

Tämän illan treeni -9,5km pyöräilyä + 5,5km juoksua + 9,5km pyöräilyä  = hyvä mieli!

Aikaisemmin aktiivisuusmittarini täyttyi vain niinä päivinä kun tein juoksutreenin. Eli muu liikkuminen oli syystä tai toisesta riittämätöntä eli peruskuntoa kasvattava perusliikunta loisti poissaolollaan. Kun juoksemista ei suositeltu, niin huomasin että päiväni alkoivat täyttyä muunlaisesta liikkumisesta kuten kävelystä, pyöräilystä, lihaskuntotreenistä ja tanssimisesta. Yllättäen päivät toisensa jälkeen alkoivat olla aktiivisempia kuin aikaisemmin juoksupäivinä. Sovitin pyöräilyä eri tilanteisiin ja käytin auton sijasta pyörää. Töissä sovin normaalit tapaamiset kävelytapaamisiksi. Siinä sitten huomaamattaa käveltiin muutaman kilometrin lenkki. Kotona viikonlopun aamut ja arki-illat huipentuivat kotoiseen tanssihetkeen lasten kanssa.

Pyöräily on korvannut osan  juoksulenkeistä.


Juoksemattomuus avasi silmäni nauttimaan erilaisesta liikunnasta. Nyt jalkojeni kuntouttaminen jatkuu, joten juokseminen pysyy maltillisena ja tapahtuu pääosin pehmeällä alustalla. Olen myös innostunut todella paljon pyöräilystä ja sain kokeilla treenikaverini kilpapyörää ja taisin vähän ihastua kevyeen ja helposti poljettavaan kilometrien syöjään. =) Kesälajilistalla olisi päästä melomaan ja suppailemaan. Suunnistamaan haluaisin lasten kanssa helpoille rasteille. Metsässä juokseminen tekisi jalkatoipilailleni hyvää. Monia muita kesään sopivia liikuntamuotoja ja erilaisia treenimuotoja olen suunnitellut kavereiden kanssa kokeilevani. 

Nyt odotan innolla jokaista päivää ja mitä liikunnallista se tuokaa eteen. Juoksu on edelleen se rakkain ja mieluisin liikuntatapa. Olen vain tiedostanut, että "pelkällä" juoksemisella en pysty juoksemaan pitkään. Pystyn liikkumaan ja juoksemaan, kunhan liikun monipuolisesti ja pidän huolen lihaskunnosta ja lihashuollosta. 

Nyt alankin lueskella innoissani teidän muiden blogeja ja päivittää itselleni kuulumisenne! Toivottavasti teillä on ollut mahtava aurinkoinen ja liikunnallinen toukokuu. =)

Palataan pian. =) _M_

6 kommenttia

Lenkillä pilkkujen kanssa kirjoitti...

On kyllä upeeta, että pystyt kuitenkin jonkin verran juoksemaan! (No ihan niin kuin tuo muu liikunta ei voisi olla nautinnollista myös. :D Taidan olla hieman juoksuorientoitunut minäkin...) Minulla oli aikanaan plantaarifaskiitin vuoksi 3 kk totaalinen juoksutauko, joten nopealta kuulostaa tuo toipuminen.

Marika /Hirveetä menoa kirjoitti...

Moikka, Lenkillä pikkujen kanssa!

Olen edelleen toipilas, mutta jalka on alkanut selvästi parantua, joten juoksua on lisätty. Periaatteessa olisin pystynyt juoksemaan koko ajan, mutta oletan että siten vaiva pahenee tai kroonistuu. Nyt korvaan osan juoksutreenistä eri lajeilla, niin pitkään kun jalkani kuntoutuu ja toipuu kokonaan. Joten vielä on paljon tekemista! =)

_M_

Jonna / Lenkkareiden viemää kirjoitti...

Juoksukiellosta on siis selvästi seurannut paljon hyvääkin - hieno juttu! Suppailua haluaisin päästä kokeilemaan kesän aikana, se on aivan vieras laji. Pyörän saan tänään huollosta takaisin kotiin, ja olisikin tarkoitus alkaa pyöräillä vähän enemmän. Se tosin ei ole iso haaste, sillä varmaan kolmena viime vuonna olen pyöräillyt tasan nolla kilometriä, ellei kuntopyöräilyä lasketa. :)

Marika /Hirveetä menoa kirjoitti...

Moikka, Jonna!

Siis todellakin tälläkin vaivalla on ollut tarkoituksensa. On tavallaan ollut pakko ajatella ja tehdä asioita hieman eri tavalla. Nyt panostan monipuolisuuteen liikunnassa ja pyrin kiinnittämään huomiota enemmän lihaskuntoon, lihashuoltoon sekä juoksutekniikkaan. Varsinkin pitemmät pyöräilylenkit kauniina kesäpäivinä ovat kyllä hienoja. Ota pyörä käyttöön vaan. Tutustu paikkakuntasi nähtävyyksiin ja etsi pyöräilyleittejä vesistöjen ja kauniiden maisemien läheisyydestä. Siitä se alkaa. Rullaluistelu oli myös mukava laji, jota voisin kokeilla pitkien juoksulenkkien sijaan. Tykkäätkö sinä rullaluistelusta? =)

Aurinkoisia kesäpäiviä sinulle Jonna!

_M_

Satu kirjoitti...

Tuli kyllä niin hyvälle mielelle tästä postauksesta. Vastoinkäymiset juoksussa saikin lopulta paljon hyvää aikaa: monipuolisuutta, uusia lajeja ja innostuksia. Ja aikanaan myös juoksu alkaa varmasti tuntua paremmalta, maltilla vain lajin pariin mutta mahtavaa, että on niin paljon muita lajeja, mitä harrastaa. Ehkä hyvä pointti näissä tilanteissa onkin miettiä sitä, mitä toipilaana voi tehdä eikä sitä, mitä ei voi. Aina on hyviä mahdollisuuksia ja mahtavaa, että olet upeesti löytänyt niitä!! Oikein mainiota kesää!!

Marika /Hirveetä menoa kirjoitti...

Kiitos Satu!

Olipas kauniisti sanottu. =) Vastoinkäymiset on kyllä niin ihmeellinen asia, että niistä voisi kirjoittaa vaikka kuinka.. Ne ovat yleensä yllättäviä ja odottamattomia (negatiivisia) muutoksia. Silti ne eivät ole este vaan hidaste toiminnalle. Ja niin monta kertaa, olen joutunut myöntämään, että juuri vastoinkäymisten kautta olen saanut voimaa, itseluottamusta ja uskoa elämän ainutlaatuisuuteen. =) Uusia mahdollisuuksia alkaa löytyä, kun niille avaa silmänsä. =) Kiitos ihanasta kommentista ja hyvvee kessää! ;)