Harjoitusviikko 46/2017




Uusi harjoitusohjelma

No niin, olen saanut vihdoin uuden harjoitusohjelman ja ensimmäinen treeniviikko on takana. Vähän olen uuden edessä ja koska tässä ohjelmassa yritetään totuttaa jalat juoksemiseen kevyen juoksun ja vetojen avulla.
Harjoitusohjelman tavoitteena on saada jalat kestämään ja pystyä juoksemaan keväällä cooperin testissä 3000 metriä. =) Tavoitteita pitää olla. Lisäksi uskon vauhtia lisääntyvän myös muihin matkoihin. Tavoitteina nyt lyhyemmät matkat eli alle 10 km. 

Cooperin testi

Olen ollut flunssassa kolmisen viikkoa ja päätin kuitenkin kartoittaa kuntotasoni cooperin testissä, vaikkakin vähän puolikuntoisena. Kirjoitin käteeni 2750metrin kierrosväliajat ja loppujen lopuksiilman suurempia rutistuksia sain tulokseksi 2720m. Jäin siis 30 metriä arvioimastani tuloskunnosta. Mukanani oli myös 5-vuotiaani, joka juoksi kanssani alku- ja loppuverryttely sekä juoksikäveli 12 minuutissa 1500 metriä. Hänellekin tuli juoksukilometrejä melkein 4km.

Energiaa harjoitteluun

Olen kärsinyt kaamosalakuloisuudesta niin kauan kuin muistan. Aamulla kun lähden töihin on pimeää ja iltapäivällä tulee todella nopeasti pimeä. Olen huomannut, etten jaksaisi millään, ainakaan yksin harjoitella pimeään tai hämärän aikaan. Nyt olen yrittänyt tehdä treenit parin viikon ajan heti töistä lähdettyäni. Ja valoisella treenaaminen on paljon kivempaa ja lisäksi koko ilta on aikaa kaikelle muulle, kun treenit on tehty jo kotiin tullessa. Lisäksi olen taas palannut GOFATGO-ruokavalioon ainakin arkipäivien osalta. Töihin teen eväät mukaan ja kotonakin odottaa valmis ruoka, kun tulen töistä. 

Fiiliksiä

Kävely ei oo sitten yhtään mun juttu. Sauvakävely korvaa toistaiseksi harjoitusohjelmasta osan viikon pitkästä lenkistä. Lauantaina piti kävellä 10km ja juosta siihen päälle 5 km. Lähdin koiran ja sauvojen kanssa kävelemään ja kuinkas kävikään.. Aikaa kului  KAKSI TUNTIA, että sain sauvakäveltyä 10 km ja silloinkin aktiivisuusmittari näytti vasta 90%:n aktiivisuuden täyttymistä. Kun tämän jälkeen juoksin vielä 5 km, tuli yhteisaktiivisuudeksi 140%:a, joten 5km hölkkä vastasi 10 km:n kävelyä. Ja kun koko harjoitus kesti 2,5 tuntia, niin se oli jo aika kauan minun mittapuussani. Toivottavasti rasva-aineenvaihdunta alkaa aktivoitua. 

Olen onnellinen, että selviydyin viikosta ja odotan jo innolla seuraavaa.

Harjoitusviikko 46

maanantai: kevyt 5 km / 30 min
tiistai: cooperin testi: alkuverkka 1200m + 2720m + loppuverkka 1200m = 5km juoksua
keskiviikko: kevyt 5 km/30 min
torstai: tunnin lihaskuntoharjoitus - alkuverryttely + 25x 35s a-osa/10s tauko/35s b-osa + loppuverryttely + 2 x 150 m + 3 x 100 m
perjantai: lepo
lauantai:10km sauvakävelyä mäkisessä maastossa/ 120min + 5 km/30 min juoksua
sunnuntai: 1,5km alkuverryttely + 3 x 2000m/500m + loppuverryttely 1,5km = yhteensä 10km juoksua ja vetojen ajat olivat 10.00/10.13/9.49

Yhteensä:31km juoksua, 10 km sauvakävelyä ja yksi lihaskuntotreeni


Mahtavaa viikkoa kaikille!   Miten teidän treenit ovat sujuneet?

2 kommenttia

Satu kirjoitti...

Moikka Marika! Mietinkin yksi päivä, että mitä sulle kuuluu. Onko kyseessä siis juoksuohjelma, minkä olet saanut? Oli kiva lukea fiiliksiäsi ja hienoja tavoitteita sulla. :) Treeni-iloa ja tsemppiä kaamokseen. Pimeä on kyllä niiiin pimeää, mutta onneksi meille on satanut viime yönä lunta. JEEE. Vähän valoisuttaa. :)

Marika /Hirveetä menoa kirjoitti...

Moikka, Satu!

Kiva kun kommentoit ja mukava kuulla, ettäolet miettinyt mua. <3 Joo, kyseessä siis juoksuharjoitusohjelmalma, jonka tavoite on saada jalat kestämään juoksua ja parantaa vauhteja ja vauhtikestävyyttä. Tällä viikolla siis menossa 2/5 ohjelman ensimmäisestä osasta. Ihan kevälle asti pitäisi jaksaa treenata, että tulosta näkyisi. =) Jaksaa jaksaa.

Käytiin isänpäiväviikonloppuna Siilinjärvellä ja mietinkin, milloin ehdittäisi juoksemaan Puijon portaita.. Ehkä joskus..?!

Ihanaa syksyn jatkoa sinulle Satu! Ja onnellisia treenejä ja liikunnan iloa! =)