Timmikuun saldoa

PAINONPUDOTUS -5KG

Tammikuu vaihtui helmikuuksi ja on aika kurkistaa menneeseen kuukauteen ja sen kuulumisiin. Nimitin tammikuutani TIMMIKUUKSI, sillä minulla oli tavoitteena keventyä ja kehittää kuntoani, timmiytyä siis oman sanavarastoni kuvaamana. Nyt voin iloisena todeta, että tänä aamuna vaaka näytti vihdoin -5kg kevyempää lukemaa ja ensimmäinen tavoite siis saavutettu painon osalta. Tosin, paino sahaa päivittäin, vaikka sunta onkin alaspäin. Painonpudotusprojektini jatkuu edelleen ja seuraava tavoite on päästä -7,5kg:n ja lopputavoite tällä erää on -10kg ja siinä pysyminen sekä kehon kiinteyttäminen.


Jippii! Nyt tuuletetaan tavoitteen täyttymistä kevyesti.









Timmikuun apujoukot: kaurahiutallet, raejuusto, kahvi, keittiövaaka, urheilukello ja Juoksija-lehti mm.




Voileivät töiden jälkeen ovat pitäneet mieleni tasapainossa - rakastan myös leipää!!




RUOKAVALIO - Terveellisempi, säännöllisempi, enemmän kasviksia

Timmikuussa opettelin kevyemmän tai terveellisemmän ja ravintorikkaamman syömisen. Kun ruoka sisältää vähäenergisiä kasviksia paljon, niin ruokamäärät pysyvät suurina. Ja kun huolehtii, että ruokailuvälit pysyvät tasaisina, niin nälkäja etenkään makeannälkä eivät pääse yllättämään. Minun makeannälkäni johtuu pelkästään janosta,väsymyksestä tai energian tarpeesta, sillä rakastan enemmänkin suolaisia ruokia. Ottaisin kahvin kanssa kourallisen sipsejä tai suolaisia pähkinöitä. Tykkään oliiveistä, kapriksista ja juustoista. Jälkiruuaksi ravintoloissa minun olisi valittava jonkin alkupaloista, sillä tarjolla ei ole ollut suolaisia tai vähemmän makeita jälkiruokia. Vinkkejäni kevyempään ruokailuun voit lukea täältä.



Aina en jaksaisi enkeille illalla lähteä, mutta lenkin jälkeen olo on aina virkeämpi ja rauhallisempi .

Kevyt 40 minuutin lenkki torstailta.

HARJOITTELU - aloitetaan kevysti - tavoite asetettu

Tammikuussa olen juossut kevyesti silloin tällöin noin pari kertaa viikossa, koska olen halunnut antaa kehon keskittyä painon pudotukseen, ettei se rasitu liikaa. Nyt helmikuusta alkaen olen alkanut harjoittelemaan asteen ohjelmoidummin, mutta pidän silti kiinni rentoudesta ja kaiken pitää tuntua hyvälle. Päätin nimittäin tarttua mahdollisuuteen, kun minulle tarjottiin blogiyhteistyönä tilaisuutta juosta Helsinki City Run-puolimaraton toukokussa. Se sopii minulle täydellisesti ja nyt minulla on 15 viikkoa aikaa treenata itseni puolimaraton kuntoon. Ensimmäinen viikko alkaa olla takana huomenna ja pääsette sitten lukemaan viikkoraporttia treeneistä. =) 


Jos joku muu aloittaa lähes nollista treenaamisen puolimaratonille, niin laitapa viestiä. Olisi hauska seurata etenemistäsi ja harjoitteluasi ja tsempata toisiamme yhdessä! Yksi syy blogin kirjoittamiseen, on juuri löytää yhteys samoista asioista kiinnostuneisiin ihmisiin ja jakaa asioita heidän kanssaan. Kukaan tuttu ei nimittäin enää pitkään aikaan ole juuri reagoinut mun juoksuhehkutuksiin facebookissa. Olenkin miettinyt, että pitäisikö perustaa blogille oma facebook-sivu, niille jotka seuraavat juoksujuttujani mieluummin sitä kautta. Onko teillä muilla blogeillenne facebook-sivuja? Onko ollut kauan? Mitä olette tykänneet?


Luistelua tammikuussa - tästäkin minä tykkään!


Juoksun lisäksi tammikuussa olen päässyt luistemaan. Täällä ei ole oikein lunta, jotta hiintäminen onnistuisi, mutta onneksi on jäätä luistelemiseen. Tälläiset terveiset tammikuulta ja nyt elämään helmikuuta ja odottamaan innolla, mitä kaikkea se pitää sisällään. =) 


Supermahtavaa lauantaita kaikille!!

6 kommenttia

Jonna / Lenkkareiden viemää kirjoitti...

Hei mahtavaa, hieno tulos painonpudotusprojektissa! Tsemppiä HCR-treeniin. :)

Laura Valae kirjoitti...

Onnittelut timmikuun tuloksista! :) Itse aloitin vaakakapinan, kun paino alkoi ennemminkin nousta treenin lisääntyessä. Olenkin päättänyt seurata kehittymistä ennemmin voiman ja kestävyyden saralla. Jos kroppa sattuu kiinteytymään ja vähän vaikka kevenemään rennolla otteella syömisten suhteen, ni se on vain lisäbonus. Mun blogilla (Juoksuhullun vaimo) on ollut omat fb-sivut lähes yhtä kauan ku itse blogikin. Sinne on helpoo linkittää esim. uusin päivitys ja myös laittaa niitä treenihehkutuksia. ;)

Marika /Hirveetä menoa kirjoitti...

Hei, Jonna ja kiitos!

Painonpudotustavoitteesta vasta puolet kasassa, mutta kuitenkin. Toinen puolisko tulee olemaan tuplaten haasteellisempi ja sitten vielä pitäisi kuroa lihaskuntotreenillä "löysät pois". Mutta syystä tai toisesta mulla on ollut todella vetämätön olo lenkeillä, niin vetämätön, että olisi tehnyt mieli kävellä.. ????!!!! Joten pääsen treenaamaan paremmin, vasta painonpudotusoperaation jälkeen.. Mitä nopeammin, sen parempi. =) Kiitos tsempeista! Toivotaan, että pysyn kunnossa ja pääsen sinne asti. =)

Tsemppiä treeneihin myös sinulle Jonna! =)

Marika /Hirveetä menoa kirjoitti...

Kiitos Laura!!

Kun aloittaa liikunnan tai tiivistää tahtia, on ihan normaalia, että paino kipuaa pari kiloa ylöspäin. Kuukauden kuluessa tuon pitäisi tasoittua. Kannattaa ottaa mittanauha käyttöön, tulosten mittaamisessa ja tunteehan sen löystyvissä vaatteissa. Tsemppiä treeneihin Laura!

Mun täyty miettiä vielä tuota facebook-sivun perustamista! Sinulla onkin kiva määrä tykkääjiä facessa. =) Hienoa! Hmm.. Ehkä uskaltaudun kokeilemaan..?! =)

Henna kirjoitti...

Onkohan sulla ollut kuitenkin liian vähäenerginen ruokavalio jos lenkeille ei riitä energiaa? Kerran kokeilin kaverin kanssa Fitfarmin perusdieettiä, vaikka siinä oli joka päivälle hiilareita ja nälkä ei tullut koskaan, niin en jaksanut juosta edes viiden kilsan lenkkiä. Jätin sen dieetin kesken, siinä kohtaa oli juoksutapahtumat jo niin lähellä että ei ollut varaa olla kuutta viikkoa juoksematta.

Kaurapuuro, mustikat ja raejuusto on niin paras aamupala! :D

Marika /Hirveetä menoa kirjoitti...

Joo..Varmaan onkin. =) Mulla on käytössä dieettipohjana Jutan eka dieettipohja GOfatGO! Se on niin tehokas, että ajattelin ottaa sillä kilot pois ja sen jälkeen lisätä terveellisiä kaloreita, niin että energiaa riittää myös juoksuun. Muuten mun olo on virkeä ja energinen ja saan syödä niin paljon kuin haluan ja itselleni mieluisia ruokia. =)Olen puputtanut lisäksi paaaljon pähkinöitä lisäenergiana.

Minä voisin syödä aamupalallakin leipää, mutta kyllä tuo kaurapuuro, raejuusto ja mustikatkin menevät.. =)