Vauhtikestävyysharjoitus - tupla

Sain vinkin vauhtikestävyysharjoitukseen juoksukaveriltani. Hän vinkkasi juoksemaan 6km + 6km puolimaratonin vauhtia. Nimesin siis treenin tuttavallisemmin TUPLIKSI =). 

Eilen pyörätiet olivat ihan sulat ja sateiden välissä oli satamaton jakso, joten sain lenkkeillä erinomaisissa olosuhteissa. Ensin päätin juosta 2km alkuverryttelyä ja huomasin kuinka vaikeaa oli pitää syke alle 130 ja vauhti oli noin 7.04/km. Sen jälkeen minun piti juosta 6km 5.00 km-vauhtia. Ja se oli todella mielenkiintoista. En ollut pitkään aikaan juossut tuota vauhtia. 5min/km-vauhti ei vaadi ponnisteluja eikä hengästytä, mutta vauhti ei tule itsestään. Jos en ole "hereillä" niin vauhti alkaa hiipumaan päälle viiden. Minun piti koko ajan tarkkailla juoksutekniikkaani ja miettiä millaisella tekniikalla edes kykenen juoksemaan kovempaa. Ensimmäinen 6km meni tasan 5.00 keskivauhtia. Tosin ensimmäinen puolikilometriä meni melkein vauhtiin pääsemisessä. =) 




 Puolimatkassa pidin kuusi minuuttia palautusta ja kävelin sen. Toinen 6 km oli tarkoitus juosta sitten puolimaratonvauhdilla eli 4.50, vaikka tällä hetkellä puolimaratonvauhtini pitäisi olla 4.40-4.45. Vauhdin pitäminen ei ollutkaan helppoa ja sain tehdä töitä, että sain kevyellä juoksulla vauhtia lisää. Normaalisti nostan askelta ja teen voimalla nopeampaa menoa. Se on epätaloudellista, kuluttaa enemmän energiaa, mutta se on minun ainoa tyylini juosta nopeampaa. Vaikka keskisykkeeni juostessa oli 162 se kohosi viimeisellä kilometrillä 170:een. Uskoisin, että sykkeet pysyivät ihan hyvällä alueella.


Arki-illan harjoituskilometrit kipusivat yllättävän korkealle. Mutta tuntui kuin olisin juossut vaan 7km. =)

Tuplien jälkeen juoksin vielä loppuverryttelyä noin 2,5km ja sykkeet tippuivat minuutissa 170:stä tuonne 140:een juoksusykkeeseen. Verkatessani mietiskelin juoksuani, enkä ollut yhtään vakuuttunut siitä, miten pystyisin pitämään tälläistä tai vielä kovempaa vauhtia kympillä saati sitten puolikkaalla. Minun täytyisi nyt keskittyä juoksutekniikkani kehittämiseen. 

Harjoitus oli sinänsä erittäin onnistunut ja ehdin miettimään vaikka mitä juoksuuni ja tekniikkaan liittyviä asioita. Juostessa suhteellisen reippaasti ja yrittäessä pitää vauhtia tuli sellainen "vau mikä harjoitus"-fiilis! Näitä lisää - tää on varmasti kehittävää.  Harjoituksen jälkeen kotona olo ei ollut erityisen rasittunut vaan kiitollinen ja onnellinen. Polar oli sitä mieltä, että tämä oli todella rasittava harjoitus. Tästä palautumiseen menisi kolme päivää ja 11 tuntia.. Ihanko oikeasti? Siis tarkoittaa sitä, että maanantaihin asti juostaan vain palauttavia.. ?!

Mulla on taito saada nämä rasituspylväät hyppäämään tappiin. =)

Treenin jälkeen odottikin ystävänpäiväkorttien askartelupaja lasten kanssa. Ajatukset siis pois juoksusta..


Onnistuneita treenejä ja hyvää ystävänpäivää kaikille juoksukavereille ruudun toisella puolella!

2 kommenttia

Lenkillä pilkkujen kanssa kirjoitti...

No onpa hyvät vauhdit! Kivan kuulonen harjoitus, täytyypä kopsata idea. :)

Marika /Hirveetä menoa kirjoitti...

Kiitos! Omasta mielestäni vauhti olisi pitänyt paluumatkalla olla kovempi. Ja oli todella outoa pohtia, että miten saan juostua tämän kovempaa.=)