Timmikuun vinkkejä ruokailuihin



Timmikuu - Kuten itse nimitän tammikuuta. Kuukautta, jolloin monet ihmiset tekevät selkeän ryhtiliikkeen elämäntapojensa suhteen, kuten minäkin. Minulla tämä tarkoittaa tiukkaa ja terveellistä ruokavaliota, lisää unta ja lepoa sekä lisätä elämääni monipuolista liikuntaa ja antaa aikaa rentoutumiselle ja kehon huollolle.Olen innostunut ja motivoitunut ruokavalion suhteen, sillä aloitin ruokavalioni 4.1.2017 ja nyt 10 päivän jälkeen paino on tippunut 2,8 kg. JEE! Tuuleuksen paikka! Matkaa on ensimmäiseen tavoitteeseeni on vielä 2,2kg =) Odotan innolla, milloin saan tulla tänne kertomaan tavoitteen täyttymisestä. Sitten katsotaan, tarvitaanko välitavoitteita ennen kuin -10kg on saavutettu. Silloin tulen myös juhlimaan tänne blogin puolelle. =) Matkalla tavoitteisiin kerron kuulumisia ja kirjoittelen hyväksi kokemiani ruokaohjeita teille. Voitte ottaa niistä vinkkiä ja jalostaa niitä oman mielenne ja tarkoituksienne mukaan. =)


Arkena kannattaa päivän ruuat tehdä aamulla valmiiksi. Ne ovat sitten valmiina, kun on ruokahetken aika. =)

 Muutama vinkki kevyempään ruokavalioon:

1) Juo aamulla kaksi lasia vettä tyhjään mahaan!

Tämä tapa tunnetaan kuulemma japanilaisten naisten terveyskikkana. Vedenjuonti heti aamulla tehostaa aineenvaihduntaa ja herättää sekä mielen. 

Nostetaan aamulla malja (kaksikin) uudelle päivälle ja uusille mahdollisuuksille! Kippis ja kulaus!

2.) Syö jokaisella ruokailulla kasviksia, marjoja tai hedelmiä.

Varsinkin marjat ja kasvikset (myös hedelmät) ovat terveellisiä, sisältävät paljon arvokkaita vitamiineja ja puolestaan vähän energiaa. Kasvikset täyttävät helposti vatsaa, eikä tee mieli syödä enempää, sillä ruoka-annokset ovat todella suuria, kun syö kasviksia niiden kanssa.

Itse syön aamupalalla 100g marjoja, lounassalaatissa 200g kasviksia, välipalarahkassa, 100g marjoja tai hedelmiä, päivällisessä 200g kasviksia ja lisäksi voi olla perunaa tai bataattia hiilihydraattien lähteenä. Iltapalana syön välipalan tapaan rahkaa hedelmillä tai marjoilla 100g. Tällä tavalla syön päivässä vähintään 700g kasviksia, marjoja tai hedelmiä. 

3.) Syö useita kertoja kertoja päivässä! 

Aika monta kertaa kuulee sanottavan: "Laihduttaja, syö monta pientä ateriaa päivässä! Itse voin vain todeta, että täytyy syödä monta kertaa päivässä, mutta jos syöt terveellisesti ja vähän kaloreita sisältävää puhdasta ruokaa (ei kevyttuotteita), niin annoskokosi on melko suuri ja syötävää on paljon. Tämä suuremmat annoskoot kevyttä ruokaa sopii itselleni, kun vatsa on täysi ei ruokahalu yllätä ennen seuraavaa ateriaa. 

4.) Pidä ruokailuvälit tasaisina ja lyhyinä! 

Hyvä ruokailujen väli on 2-4h, ei yhtään enempää! Itselleni on todella tärkeää, että verensokeri pysyy tasaisena, eikä väsymys ja ärtymys pääse yllättämään. Kun syö jo ennen kuin on nälkäinen niin virkeys ja energiatasot pysyvät tasaisena.

Itselläni on todella tärkeää syödä päivä ensimmäiset ateriat tarkasti, silloin loppupäivän energiatasapaino säilyy. Syön aamupalan noin klo 6.30 ja kun työt alkavat klo 8.00, niin minun on syötävä salaattini ennen klo 10.00. Vaikka työntouhussa ei tunnu, että olisi nälkä, niin kaikki menee sekaisin, jos havahdun klo 12 tai 13, etten ole syönyt mitään ja on kauhea nälkä. Sen jälkeen minun on vaikea paikata tuota aamupäivällä syntynyttä nälkää. Toinen "sudenkuoppa" syntyy itselleni, jos onnistunkin syömään salaatin klo 10.00 ja unohdan syödä klo 13.00 välipalarahkan. Silloin käy niin, että seuraava ruoka olisi kotona illalla klo 16.00 tai 17.oo.. Eli kuuden tai seitsemän tunnin päästä. Tuloksena aivan nuutunut olo ja vaikka söisin iltaruuaksi mitä, on koko illan vaan pakko syödä. 

Tätä "haluan tyhjentää koko jääkaapin"-syndoomaa ei ole päässyt kehittymään, kun olen syönyt:

6.30  aamupalan
10.00 lounas(salaatin)
13.00 välipala(rahkan)
16.00-17.00 päivällinen 
20.00-21.00 iltapala(rahka) 

Säännöllinen ruokailurytmi on tärkeää. Kannattaa etsiä itselleen sopiva ruokailurytmi.


Tuosta aikataulusta huomaa, että aamupäivän ruokailu on tieheämpää kuin loppupäivän. Aamupäivällä energiaa saadaan tiheämmin ja tuo iltapäivän pävällinen sisältää enemmän energiaa, on täyttävämpi ja pitää vatsan täytenä ja mielen virkeänä iltapalaan asti.

 5.) Tee ruoka-annoksista herkullisen näköisiä ja vaihtele ruoka-aineita! 


Voileivät on tehty kauniiksi, syödä voi myös silmillä. =)


Itselleni on tärkeää, että syömäni ruoka houkuttelee syömään. Kannattaa siis aina, kun vain on aikaa ja mahdollisuuksia, niin keskittyä ruokansa ulkonäköön ja esillepanoon. Tee samoista aineista erilaisia ruokia, tarjoile ne eri tavoin ja erilaisista astioista. Minulle on tärkeää myös vaihdella ruoka-aineita. Jos syöt joka päivä salaattina pakastevihanneskuutioita ja tonnikalaa sekoitettuna, se voi alkaa maistua "puulta"  eikä houkuttele jatkamaan dieettiä. Mutta lihaa ja kasviksia voi syödä niin eri muodoissa. Itse yritän keksiä ja soveltaa vanhoja tuttuja resptejä sopimaan kevyempään ruokavalioon. Näitä omia oivalluksia jaan sitten teille lukijoillekin. Oma tavoitteeni on tehdä tästä elämäntapa, eikä vain väliaikaista kokeilua. Sitten kun harjoitteluni kovenee, lisään energiansaantia hedelmillä, pähkinöillä ja mistä sitten pidänkään sillä hetkellä.


6.) Etsi juuri sinulle sopivat käytänteet ja tavat! 
Ja varmasti tärkeimpänä on löytää itselleen sopivat tavat syödä terveellisesti ja voida hyvin. Täytyy muistaa, että me jokainen olemme yksilöitä erilaisine mieltymyksinemme, rajoitteinemme, tapoinemme ja tavoitteinemme. Niinpä on tärkeintä miettiä, mitä sinuä haluat. Jos vastaus on voida hyvin ja elää terveellisesti, niin sitten kannattaa miettiä, mitä se sinulle tarkoittaa ja lähteä miettimään miten sen voisi saavuttaa. Kirjat, lehdet, netti ja televisio siis media yleensäkin tarjoavat kaikki ohjeita näihin tavoitteisiin. Kannattaa lähteä kokeilemaan itselle sopivia ohjeita ja muuttaa niitä tarvittaessa. Ja tietysti kannattaa seutata ihmisiä, jotka ovat onnistuneet omissa tavoitteissaan eli seurata esimerkkejä. Täytyy siis tietää mitä haluaa, sitten aloittaa etsiminen ja muistaa, että välillä pitää muuttaa suuntaa päästäkseen perille. Ja hyväksyä myös se, että välillä kesken matkan koko päämäärä saattaa muuttua. =) Kannattaa tehdä kaikesta sellaista, että nauttii! Ne asiat onnistuvat, joista tekee omannäköistä! Oman elämän kannattaa olla omannäköistä! Hih. 


Syö välipalasi viikonloppuisin lasikulhosta muovisen pakasterasian sijaan. =)


 
Näin viikonloppuna ateriaajat myöshästyvät ja alan vasta nyt syömään salaattia. Tunnin päästä lähden sitten lenkille ystäväni kanssa ja illalla tsemppaan itseni tekemään lihaskuntoa ja venyttelemään.


Supermahtavaa viikonloppua kaikille!

2 kommenttia

Raita / Lenkillä pilkkujen kanssa kirjoitti...

2,8 kg nyt jo? Hurja oot!! Tsemppiä projektiin! :)

Marika /Hirveetä menoa kirjoitti...


Hih!

Alussa lähtee nesteitä ja turvotusta.. Mutta vuonna 2011 tein tämän saman ja silloin neljässä viikossa tippui -6,7kg Ja sen jälkeen jatkoin opituilla ruokailutavoilla, otin vain herkkupäivät mukaan ruokavalioon. Kiitos tsempeistä! Niitä tarvitaan. =) Matka on pitkä ja vasta alussa ollaan. =)