TIMMIKUU



Uusi vuosi ja uudet kujeet. Olen ollut pitkään tyytymätön ulkomuotooni, sillä haluaisin olla kiinteämpi. Paino on hiipinyt pikkuhiljaa aina vain korkeammaksi, vaikka olen aina pystynyt liikkumaan ja minulla on hyvä kunto. Viime vuonna kroppa reistaili, eikä kestänyt kunnolla juoksuharjoittelua, eikä palautunut kunnolla. Tänä syksynä en pystynyt juoksemaan kunnolla, lopuksi en olleenkaan. Töissä oli kiireitä ja tuntui, ettei aika riittänyt kotonakaan lepoon ja rentoutumiseen. Tuloksena stressaantunut ja entistä turvonneempi keho. Nyt oli sitten aika tarttua tuumasta toimeen. Päätin, että aloitan tervellisen ruokavalion heti kun palaamme lasten kanssa Savon reissulta tammikuun alusta. 4. tammikuuta alkoi sitten "TIMMIKUU", jonka on tarkoituksena jatkua tiukkana ja herkuttomana ensin kuusi viikkoa ja katsoa missä sitten ollaan menossa.


Uusi vaaka tuli hankittua, että oppisin syömään oikean kokoisia aterioita.
Tiukemman kuuden viikon jälkeen olisi tarkoitus ottaa viikkorytmiin mukaan yksi päivä, jolloin mieliteot ja herkuttelut ovat sallittuja. Myöhemmin minun pitäisi osata syödä terveellisesti arkena, niin silloin tällöin ja juhlissa tapahtuva herkuttelu ei vaikuta painoon mitenkään. Tarkoituksena olisi saavuttaa sellainen 80/20-tasapaino, jossa syödään noin 80%:a terveellisesti ja 20%:a herkutellen. Tälläisen kohtuullisen ruokavalion pitäisi pitää paino tasaisena ja olo virkeänä.

Aamupalalla syön puuroa, raejuustolla ja marjoilla.


Toivoisin keveneväni koko projektin aikana noin 10 kg. Painoindeksini on nyt 26,5 ja tuolla kevennyksellä se laskisi 22,9. Se olisi aika sopiva paino(indeksi). Painoa tärkeämpää on opetella tekemään terveellisestä ruokailusta rutiini. Ja voida hyvin ja kevyemmin kuin aikaisemmin. Olemme syöneetkin nytkin terveellisesti, mutta toisinaan aamu starttaa pelkällä kahvilla ja kahvi ja munkki korvaavat terveellisen verensokeria tasaavan välipalan. Kotona töiden jälkeen olenkin ihan väsynyt, enkä jaksa mitään. Perusiltaruoan jälkeen on edelleen nälkä ja söisin kaikkea "mieliruokaa"  siis sellaista ruokaa, joka tekee mielelleni hyvää kuten leipä, juustot, joulupiparit, pullapitkosiivut jne.



Lounaalla on kasviksia ja lihaa, kalaa tai kanaa.


Itselleni tälläinen ruokavalion noudattaminen on helppoa, sillä herkuttelen yleensä suolaisella ruualla ja leivällä. En ole makeiden järkiruokien tai herkkujen perään. Syyllistyn karkin ja suklaan syöntiin yleensä väsyneenä, kun verensokerit ovat laskeneet ja tekee mieli jotain hyvää. Kahvin kanssa söisin mielellään leipää ja herkuttelisin kourallisella suolaisia sipsejä. =)


Välipalalla ja iltapalalla on rahkaa ja hedelmiä, marjoja tai marjakeittoa.

Minua motivoi suuresti opetella syömään terveellisesti ja etsiä terveellisiä vaihtoehtoja herkutteluun ja erilaisiiin tilanteisiin. Haluan opetella tekemään ruoka-aineista mahdollisimman monipuolista ja tavallista kotiruokaa. Dieetillä olo ei tarkoita pakastevihanneksia ja tonnikalapurkin antimia. Yritän itse kokkailla mahdollisimman erilaisia ruokia näistä aineksista.



Yksi lounasvaihtoehto - riisiä, lihaa ja kasviksia.

Aion myös käyttää ruoanlaittoon hetken enemmän ja kattaa sekä asetella ruoat astetta kivemmin. Silloin tuntuu, että ruoka maistuu entistä paremmalta, kun se myös näyttää herkulliselta ja houkuttelevalta.


Lounasvaihtoehto taysjyväruisleipää, kasviksia ja kanaa.

Itselleni pelastuksena ovat nämä ruooat, joiden kanssa voi valita riisiä, pastaa, perunaa tai täysjyväruisleipää. Saan siis kerran päivässä syödä kahvin kanssa leipää, niin ihanaa. Nyt siis postauksiin tulee juttuja terveellisestä ruokailusta, ruokakuvia ja reseptejä. 


Lounaalla voi syödä täysjyväruisleipiä kanaleikkeleillä ja kasviksilla.


Dieetit ja laihdutuskuurit alkavat ( ja loppuvat) yleensä maanantaina, niinpä aloitin reippaana jo viime viikon keskiviikkona. =)


Ovatko muut keventäneet ruokavaliotaan tammikuussa? Löytyykö muita painonpudottajia teidän lukijoiden joukosta? Tai tiedätkö jonkun kivan blogin, josta saisin tsemppiapua.? Miten te syötte ja miten herkuttelette? Kaikki vinkit ja tuki otetaan vastaan matkalla hieman kevyempään menoon. =) 

4 kommenttia

Henna kirjoitti...

Oletko tutustunut Hanna Skytän FuelFood-kirjoihin? Itselläni on FuelFood: proteiiniherkut ja välipalat, ja siellä on kaikkia ihania terveellisiä herkkuja, esim. rahkasta tehtyä jäätelöä, vähäkalorisia mukikakkuja, suklaavanukasta proteiinijauheesta... Ainakin herkkupäivään hyviä vinkkejä :)

Marika /Hirveetä menoa kirjoitti...

Moikka, Henna!

En ole kuullutkaan moisesta.. Täytyypä tutustua, kiitos vinkistä! Minulla on tosin vielä noihin herkkupäiviin matkaa.. =) Kiitos!

Satu kirjoitti...

Tsemppiä! :) Terveellinen ruokavalio on onneksi ihanaa ja herkullista, sekä värikästä! Itse voisin syödä pelkkiä ruokaisia salaatteja :) Namnam. Annokset näyttävät tosi hyvältä. :)

Marika /Hirveetä menoa kirjoitti...

Moikka, Satu!

Kiitos tsemppauksesta! Sitä tarvitaan! =) Terveellinen ruoka maistuu kyllä paremmalta, koska se valmistetaan tuoreista raaka-aineista. Minä pidän myös ruokaisista salaateista sekä ruokaisista voileivistä. =)