Lähtisinkö mukaan mäkitreeneihin?


Tänään minun piti juoksuohjelmani mukaan juosta 6x1000m vetoja. No, mutta kuinkas taas kävikään? Löysin itseni metsästä melkein sulaneelta pururadalta naama punaisena puuskauttaen. Vastaan kävellyt vanhempi nainen kommentoi menoani: "Kylläpä olet urakan valinnut." Nimittäin juoksukaverini ohjelmassa oli mäkivetoja ja hän pyysi meitä muita tuttuja juoksijattaria mukaansa ottamaan oppia.. =) Muut eivät päässeet, mutta onneksi minä sain omat menoni ja lasten hoidon järjestymään harjoituksen ajaksi. 

Ensin juoksin alkuverryttelynä reilun kolme kilometriä sovitulle treenipaikalle ja siellä treenikaverini jo odottelikin. Hän varmisteli vielä, että onkohan jalkani varmasti kunnossa ja valitsimme varmuuden vuoksi pehmeämmän juoksualustan eli sulaneen pururadan. Sovimme, että juoksemme kuusi noin kahden minuutin vetoa 300 metriä pitkään loivaan ylämäkeen, jonka viimeinen 50 metriä on kaikkein jyrkin kohta eli todellinen "mehut pois"-nousu.

En  ole aiemmin juossut näin pitkiä mäkivetoja ja päätin käyttää tämän ensimmäisen kerran totutteluun. Nämä piti juosta rytmikkäästi ponnistaen, mutta ei liian kovaa. Vaikka en ottanut itsestäni aivan kaikkea irti, puuskutimme silti aina kumpikin treenikaverini kanssa mäen päällä. Vedot menivät hyvin aina viimeiseen jyrkkään mutkaan asti, jossa tuntui siltä että jaloissa ei ole yhtään voimaa vaan keuhkot tekevät kaiken työn puuskuttaessaan. =) Vetojen välissä palautuksena toimi hölkyttely alamäkeä pitkin takaisin lähtöpaikalle. Palauduin todella hyvin ennen seuraavan vedon alkua ja jaksoin vetää hyvin kaikki kuusi vetoa. Aluksi mietimme, että minulle voisi riittää näin ensimmäisellä kerralla vain neljä vetoa. 


Mäkitreeni:

Alkuverryttely 3,25 km

Mäki oli 300metriä pitkä ja tavoitteena noin 2 minuutin vetoja kuusi kappaletta.

1.veto 1.57 - 0,3km - keskisyke 157 palautus takaisin hölkäten 3.28

2.veto 1.51 -  0,3km -keskisyke 156 palautus - 3.16

3.veto 1.48 - 0,3 km - keskisyke 155 palautus - 3.12

4.veto 1.56 - 0,3km - keskisyke 156 palautus - 3.19

5.veto  1.52 -0,3km -keskisyke  157 palautus - 3.20

6.veto  1.50 - 0,3km -keskisyke 158 palautus -----

loppuverkka 3, 25km


Mäkitreenidataa, josta puuttuu alkuverryttely. =)


Kotona tutkin harjoitusdataa ja ihmettelin, kuinka tasaisesti vedot tuli juostua. Keskisyke pysyi kohtuullisena ja maksimisykkeet jäivät alemmaksi kuin vähän aikaa sitten juostussa cooperin testissä. Harjoitus pysyi siis maltillisena  ja vitsailtiinkin treenikaverin kanssa, että ensi kerralla vedetään verenmaku suussa, oksennus kurkussa ja tähtien kuvat silmissä. =) Nyt pitää treenailla suhteellisen kevyesti, sillä puolentoista viikon päästä on luvassa seuraava aikajuoksu eli Karhu-viesti. Olisi todella mukavaa juosta siellä hyvä ja onnistunut juoksu. Sen jälkeen alan valmistautua toukokuussa juostavaan puolimaratoniin. Näitä ennen eli ihan huomenna täytyy palautella ja juosta joku kevyt lenkki, koiran kanssa tai ilman. =)






 Joko te muut olette aloittaneet mäkitreenit? Entä, mikä on seuraava lappu- tai aikajuoksunne? Olisi kiva kuulla. =)

2 kommenttia

Salla kirjoitti...

Juu, mäkitreenejä on tehty nyt taas pari viikkoa :) Hapottavia ovat! Siellä Karhu-viestissä nähdään, meidän joukkueen nimi on Mainiot mailerit :D

Marika /Hirveetä menoa kirjoitti...

Mahdetaanko tosiaan Karhu-viestissä törmätä? Sinun joukkueesi taitaa juosta Raumalta Poriin ja minun joukkueeni Ulvilan juoksijattaret juoksee Eurajoelta Poriin. =) Onpas hauskaa. =) Onnea tulevaan koitokseen! Vähän on vielä aikaa.. =)