Rentoilua ja kuulumisia



Viime viikko ja tämä viikko on mennyt ihmetellessä jalkojen outoa kireyttä ja väsymystä. Olen sitten itselleni todella epätyypilliseen tapaan antanut olla koko juoksemisen. En ole miettinyt lenkkeilyä tai harjoituksia, koska ei ole tuntunut siltä. Harmittaa toisaalta kovasti, koska kesällä olisi ollut enemmän aikaa harjoitella. 


Järkeilin asian niin, että liikun nyt vähän aikaa fiilispohjalla ja jos ja kun osallistun juoksutapahtumiin, niin teen sen päivän kunnon mukaan. =) Olen kuitenkin pyöritellyt mielessäni ajatusta etsiä syys-lokakuulle jokin puolimaraton ja kymppi, joihin treenaisin jonkun ohjelman mukaan, kuitenkin kevyesti. Hmm.. katsotaan löytyykö minua inspiroivaa puolimaratonia, jonne ehtisi vielä harjoitellla..?!


Fiilispohjalla liikkuessa pääsimme keskiviikkona vihdoin lähtemään Yyterin hiekkarannalle loikoilemaan. Riippuen kesästä Yyterissä tulee käytyä useamman kerran nauttimassa aivan ihmeellisen hienosta meri- ja rantamaisemasta hiekkadyyneineen. Keskiviikkona tuuli sen verran kovaa, että rannalla makoillessa meinasi tulla vilu. Vesi oli kuitenkin lämminta uimiseen ja muuhun vedessä rämpimiseen. Yyteri on aivan mahtava rantakohde lasten kanssa, koska hiekkaranta on todella pitkä ja matala.











Hiekkadyyneissä heinien suojassa oli ihanan lämmintä makoilla, sinne ei tuuli päässyt viilentämään aurinkoisen päivän lämmintä tunnelmaa. Sain rauhassa lueskella Deko-lehden Asuntomessujen teemanumeroa ja etsiä vinkkiä rentoon ja liikunnalliseen elämäntapaan Superlicious!-kirjasta. Matala ranta on niin turvallinen paikka lapsille leikkiä ja uiskennella että saimme mukanamme olleen mieheni äidin kanssa syventyä lueskelemaan lehtiä ja kirjoja melko rauhassa. Tietysti kävimme uimassa ja liukumassa pieniin aaltoihin, joita tuulisella ilmalla oli ilmestynyt mereen. Nämä aallot eivät olleet niin isoja kuin kesäkuussa Siden matkalla, mutta mukavaa oli täälläkin aalloissa uiskennella. 


Rannalla makoillessani ohi juoksenteli muutamia lenkkeilijöitä ja ajattelin itsekin tulla tänne vielä ilta- tai aamulenkille rantahietikkoon. Sitten voisi nauttia aamupalan, brunssin tai iltapalan rannalla ihania maisemia ihaillen.



Nyt jatkan venyttelyä ja kävelylenkkejä. Käyn juoksemassa heti, kun jalat tuntuvat siihen sopivilta eli eivät kireiltä ja tukkoisilta. Tarkoitukseni on lähteä viikon päästä juoksemaan Tampere City Marathonille juoksemaan 12,5 km:n Myllyn lenkin. Vaikka vasen nilkkakin alkoi yhtäkki vihlomaan Jazz-hölkässä (sain vihlonnan kisassa loppumaan askelmuutoksella) ja sen jälkeen muutaman päivän ihan kävellessä, niin keskiviikkoiltaisessa kuntopesispelissä sain kirmailla ihan rauhassa ilman kipua tai kiristyksiä. Jalkani taitavat sopia paremmin nopeampaan kuin hitaampaan juoksuun. Ongelmat alkavat aina, kun hölköttelen hiljaa. Ehkä täytyy kehittää peruskestävyyttä muilla tavoilla kuin juoksemalla.. Nyt alan etsiskellä jotain harjoitusrunkoa ja mielenkiintoista juoksutapahtumaa syksylle. 

Miten sinun kesätreenisi ovat sujuneet? Millaisia ohjelmia sinä olet käyttänyt puolimaratonille harjoitellessa? 

Ihanaa viikonloppua kaikille! =)

4 kommenttia

Satu kirjoitti...

Noi Yyterin hiekkarannat on kyllä joskus koettava. Näyttää niin epäsuomalaiselle ;) Täällä heinäkuu on mennyt rennoissa merkeissä luonnon lumosta nauttien. ja lauantaiseen puolimaratoniin mennään lähes kylmiltään :D Mutta muutenkaan en kyllä ole harjoitusohjelmia koskaan käyttänyt, vaikka sellaista olen aina välillä pohtinut.. Fiiliksen mukaan on mun juttu, vaikka välillä olisi varmaan ihan hyvä jotain ohjelmaa vilaistakin. :) Mukavaa loppuviikkoa ja hei nähdään lauantaina!!:)

poppis | pikkuliten kirjoitti...

Joudun jättämään maaseutumaran väliin huomenna. Se keljuttaa vietävästi! Jos kisa olisi lähempänä, tulisin varmasti heijaamaan teitä!

Marika /Hirveetä menoa kirjoitti...

Moikka,Satu!

Täälläkin mennään nyt rentoillen ja kylmiltään huomiseen kilpailuun. Tulimme juuri Budabestin matkalta ja siellä tuli vain käveltyä ympäriinsä tosin 10-13km per päivä. Eihän niitä harjoitusohjelmia tarvitsekaan jos tavoitteena on pystyä liikkumaan monipuolisesti ja löytää uusia elämyksiä liikunnasta. Minäkin alan taipua tuon monipuolisen liikunnan puolelle vaikka kyllä minua kiinnostaisi myös haastaa itseäni kokeilemaan rajojani ja rikkomaan ennätyksiäni. Kaikki tuo vaan vaatii terveenä pysymistä..

Huomenna nähdään! =)

Marika /Hirveetä menoa kirjoitti...

Moikka, Poppis!

Voi harmi, Poppis ettet pääse paikalle! Olisi ollut kiva nähdä ja kuulla kuulumisiasi maratonohjelman etenemisestä ja muutenkin. =) Itseänikin kiinnostaisi testata noita harjoittelun sykearvoja ja harjoitella johonkin juoksutapahtumaan esim puolimaratonille hieman säänöllisemmin. Täytyy vielä miettiä.
Toivottavasti nähdään jossain juoksutapahtumassa vielä Poppis! Ja ensi vuonna sitten juostaa Tampereelle molemmat puolikkaat, eiks niin?

=) Hyvää viikonloppua!